UID – Unitatea de îngrijire la domiciliu pentru persoane vârstnice
UID – Unitatea de îngrijire la domiciliu pentru persoane vârstnice
Locație |
Str.1 Decembrie nr.29 |
Persoană de contact |
Pomazan Lucia-Nora |
Date de contact |
Telefon: 0755031372 |
|
Unitatea de îngrijire la domiciliu pentru persoane vârstnice, cod serviciul social 8810ID-I, este înființat și administrat de furnizorul de servicii sociale Primăria oraşului Isaccea – Direcția de Asistență Socială acreditată conform certificatului de acreditare seria AF nr. 007497 din 16.11.2020, deține licența de funcționare definitivă nr. LF/0011454, sediul în Isaccea str. 1 Decembrie, nr. 29, judeţ Tulcea.
Scopul serviciului social
Creşterea calităţii vieţii persoanelor vârstnice dependente singure ori a căror familie nu poate să le asigure îngrijirea, prin menţinerea autonomiei acestora pe o perioadă cât mai lungă, într-un mediu adaptat nevoilor acestora, prevenirea agravării situaţiei de dependenţă şi a instituţionalizării acestora în centre rezidențiale de îngrijire și asistență / cămine.
Realizarea acestui scop se face prin oferirea de servicii de bază și instrumentale, îngrijire adecvată pentru a-și menține, pe cât posibil, autonomia funcțională și pentru a-și continua viața în propria locuință, în demnitate și respect persoanelor vârstnice de pe raza oraşului Isaccea, aflate într-un grad de dependență. Serviciile sunt furnizate la cerere, ca urmare a identificării de către serviciul social sau de către serviciile de specialitate ale comunității, a beneficiarilor.
Cadrul legal de înființare, organizare și funcționare
Serviciul social “Unitate de îngrijire la domiciliu pentru persoane vârstnice” funcționează cu respectarea prevederilor cadrului general de organizare și funcționare a serviciilor sociale, după cum urmează:
-Legea nr. 292/2011 asistenţei sociale cu modificările ulterioare
– Legea nr. 17/2000 privind asistenţa socială a persoanelor vârstnice, republicată, cu modificările și completările ulterioare
-Legea nr. 197/2012 privind asigurarea calității în domeniul serviciilor sociale, cu modificările și completările ulterioare
– H.G. nr. 867/2015 pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale, precum și a regulamentelor-cadru de organizare și funcționare a serviciilor socialedar și în conformitate cu alte acte normative secundare aplicabile domeniului.
– Ordinul 2489/2015 privind aprobarea Standardelor minime de calitate privind managementul de caz în serviciile sociale acordate persoanelor vârstnice
-Standard minim de calitate aplicabil: Standarde minime de calitate pentru serviciile de îngrijiri la domiciliu pentru persoane vârstnice, Anexa nr. 8 la Ordinul 29/2019.
Serviciul social “Unitate de îngrijire la domiciliu pentru persoane vârstnice” este înființat prin Hotărârea Consiliului Local al Orașului Isaccea nr. 17 din 27.08.2019 și funcționează în cadrul Direcției de Asistență Socială a Primăriei Orașului Isaccea
Beneficiarul serviciilor sociale acordate de Unitatea de ingriire la domiciliu pentru persoane varstnice Isaccea poate fi persoana vârstnică (persoana care a împlinit vârsta de pensionare stabilită de lege) care se găsește în una dintre următoarele situații :
- nu are familie sau nu se află în întreţinerea unei sau unor persoane obligate la aceasta, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare;
- nu are locuinţă şi nici posibilitatea de a-şi asigura condiţiile de locuit pe baza resurselor proprii;
- nu realizează venituri proprii sau acestea nu sunt suficiente pentru asigurarea îngrijirii necesare;
- nu se poate gospodări singură sau necesită îngrijire specializată;
- se află în imposibilitatea de a-şi asigura nevoile sociomedicale, datorită bolii ori stării fizice sau psihice;
- nu au susținători legali sau cu întreținători legali, care locuiesc sau nu cu aceștia, care nu-și pot îndeplini obligația legală de întreținere din motive independente de voința lor, datorate de starea de sănătate(ex. Invaliditate, dependența de alcool, handicap, boli cronice), situației economice precare, sarcinilor familiale(copii în întreținere până la 7 ani, persoane cu handicap și/sau alte persoane aflate în întreținere), obligații profesionale sau stabiliți în afara razei administrative teritorială a județului sau în afara țării, constatate pe baza actelor doveditoare/informațiilor menționate în fișa de evaluare socio-medicală;
- persoane vârstnice care beneficiază de un certificat de încadrare într-un grad de handicap și nu suferă de stări demențiale severe de diferite etiologii, psihoze cu evoluție cronică defectuală (schizofrenia, boală afectivă primară)
Informații privind drepturile persoanelor vârstnice (potrivit dispozițiilor Legii nr.17/2000 privind asistența socială a persoanelor vârstnice, republicată, cu modificările și completările ulterioare)
Informații despre dreptul la consiliere juridică gratuită pentru prevenirea abuzului economic/financiar , in conformitate cu prevederile art.30 – 33 din legea 17/2000 privind asistenta sociala a persoanelor vârstnice , republicată , cu modificările și completările ulterioare
ART. 30. Obligaţia de întreţinere şi de îngrijire, precum şi modalităţile practice de executare a acesteia se prevăd expres în actul juridic încheiat de notarul public, sub sancţiunea nulităţii.
ART. 31. Autoritatea tutelară/Instanţa de tutelă din unitatea administrativ-teritorială în care persoana vârstnică are domiciliul sau reşedinţa primeşte din oficiu un duplicat al actului juridic încheiat conform art. 29 şi 30.
ART. 32. Neexecutarea obligaţiei de întreţinere şi de îngrijire de către noul proprietar al bunurilor obţinute ca urmare a actului juridic de înstrăinare poate fi sesizată autorităţii tutelare/instanţei de tutelă din unitatea administrativ-teritorială în care persoana vârstnică are domiciliul sau reşedinţa, de către orice persoană fizică sau juridică. Autoritatea tutelară se poate sesiza şi din oficiu.
ART. 33. (1) În termen de 24 de ore de la înregistrarea sesizării, autoritatea tutelară/instanţa de tutelă din unitatea administrativ-teritorială în care persoana vârstnică are domiciliul sau reşedinţa efectuează o anchetă socială.
(2) În termenul prevăzut la alin. (1), autoritatea tutelară/instanţa de tutelă din unitatea administrativ-teritorială în care persoana vârstnică are domiciliul sau reşedinţa solicită agenţiei judeţene pentru plăţi şi inspecţie socială să realizeze, în maximum 3 zile de la solicitare, o investigaţie privind respectarea drepturilor persoanei vârstnice de către furnizorul de servicii sociale.
(3) În baza anchetei sociale şi, după caz, a rezultatului investigaţiei, autoritatea tutelară/instanţa de tutelă din unitatea administrativ-teritorială în care persoana vârstnică are domiciliul sau reşedinţa iniţiază demersurile necesare în vederea executării obligaţiilor înscrise în actul juridic încheiat sau solicită instanţei judecătoreşti rezilierea contractului de întreţinere în nume propriu şi în interesul persoanei întreţinute pentru neîndeplinirea obligaţiilor din contract şi, dacă este cazul, formulează plângere penală.
– asigura consiliere juridică și consultanță juridică ;
Informații despre sprijinul care poate fi oferit de primărie prin Direcția de Asistență Socială sau de alte servicii de interes public local
Persoana vârstnică are dreptul la asistență socială, potrivit dispozițiilor Legii nr.17/2000 privind asistența socială a persoanelor vârstnice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în raport cu situația sociomedicală și cu resursele economice de care dispun.
Persoanele vârstnice, care au împlinit vârsta de pensionare stabilită de lege, beneficiază de servicii sau beneficii sociale, dacă se găsesc în una dintre următoarele situații:
a)nu are familie sau nu se află în întretinerea unei sau unor persoane obligate la acestea;
b)nu are locuință și nici posibilitatea de a-și asigura condițiile de locuit pe baza resurselor proprii;
c)nu realizează venituri proprii sau acestea nu sunt suficiente pentru asigurarea îngrijirii necesare;
d)nu se poate gospodări singură sau necesită îngrijire specializată;
e)se află în imposibilitatea de a-și asigura nevoile sociomedicale, datorită bolii ori stării fizice sau psihice.
Furnizarea de servicii pentru persoanele vârstnice se realizează cu consimțământul acestora și au în vedere îngrijirea temporară sau de lungă durată:
a) la domiciliul sau reședința persoanei vârstnice;
b) în centre de zi, de asistență și recuperare;
c) într-un cămin pentru persoane vârstnice, într-o locuință protejată sau în alt centru rezidențial.
Informații despre drepturile de asistență socială
Persoanele vârstnice au dreptul la:
a) consiliere pentru prevenirea marginalizării sociale, asigurată de asistentul social;
b) consiliere psihosocială şi informare, consiliere juridică, cum ar fi despre obligaţiile de întreţinere;
c) evaluare în vederea stabilirii gradului de dependenţă;
d) servicii comunitare integrate pentru combaterea sărăciei şi excluziunii sociale;
e) beneficii de asistenţă socială;
f) sprijinirea îngrijitorilor informali;
g) servicii de îngrijire la domiciliu prin: Serviciul de îngrijire la domiciliu pentru persoane vârstnice;
Informații despre dreptul la asistență medicală comunitară
Îngrijirile la domiciliu acordate de asistentul medical comunitar sunt servicii și facilități acordate persoanelor dependente sau cu un grad de dependență, pentru ca acestea să trăiască pe cât de independent posibil, în propriile locuințe. Asistentul medical comunitar va identifica și evalua nevoile de îngrijiri de sănătate, recmandând accesarea de servicii de îngijiri medicale.
Orice intervenție medicală/administrarea medicației de către asistentul medical comunitar se va realiza doar la recomandarea medicului de familie sau medicului specialist.
Informaţii despre dreptul de a nu fi discriminat sau hărţuit
(conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare), persoanele vârstnice au dreptul la :
a) dreptul la un tratament egal în faţa instanţelor judecătoreşti şi a oricărui altui organ jurisdicţional;
b) dreptul la securitatea persoanei şi la obţinerea protecţiei statului împotriva violenţelor sau maltratărilor din partea oricărui individ, grup sau instituţie;
c) drepturile politice, şi anume drepturile electorale, dreptul de a participa la viaţa publică şi de a avea acces la funcţii şi demnităţi publice;
d) drepturile civile, în special:
(i) dreptul la libera circulaţie şi la alegerea reşedinţei;
(ii) dreptul de a părăsi ţara şi de a se întoarce în ţară;
(iii) dreptul de a obţine şi de a renunţa la cetăţenia română;
(iv) dreptul de a se căsători şi de a-şi alege partenerul;
(v) dreptul de proprietate;
(vi) dreptul la moştenire;
(vii) dreptul la libertatea de gândire, conştiinţă şi religie;
(viii) dreptul la libertatea de opinie şi de exprimare;
(ix) dreptul la libertatea de întrunire şi de asociere;
(x) dreptul de petiţionare;
e) drepturile economice, sociale şi culturale, în special:
(i) dreptul la muncă, la libera alegere a ocupaţiei, la condiţii de muncă echitabile şi satisfăcătoare, la protecţia împotriva şomajului, la un salariu egal pentru muncă egală, la o remuneraţie echitabilă şi satisfăcătoare;
(ii) dreptul de a înfiinţa sindicate şi de a se afilia unor sindicate;
(iii) dreptul la locuinţă;
(iv) dreptul la sănătate, la îngrijire medicală, la securitate socială şi la servicii sociale;
(v) dreptul la educaţie şi la pregătire profesională;
(vi) dreptul de a lua parte, în condiţii de egalitate, la activităţi culturale şi sportive;
f) dreptul de acces la toate locurile şi serviciile destinate folosinţei publice.
Informaţii pentru prevenirea riscului de a deveni victime ale infracţiunilor şi despre dreptul de a fi referit la serviciului de sprijinire a victimelor infracţiunilor (conform prevederilor Legii nr. 211/2004 privind unele măsuri pentru asigurarea informării, sprijinirii şi protecţiei victimelor infracţiunilor, cu modificările şi completările ulterioare)
Orice persoană victimă a unei infracţiuni are dreptul de a fi recunoscută ca atare din momentul identificării, de a fi tratată cu respect, profesionalism, de a beneficia de protecţie şi sprijin individualizate, de a obţine compensaţii financiare şi de a i se restabili drepturile. De aceleaşi drepturi beneficiază şi membrii familiei acesteia.
Informaţii despre drepturile pentru prevenirea şi combaterea violenţei domestice (prevăzute de Legea nr. 217/2003 pentru prevenirea şi combaterea violenţei domestice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare)
Victima violenţei domestice are dreptul:
a) la respectarea personalităţii, demnităţii şi a vieţii sale private;
b) la informarea cu privire la exercitarea drepturilor sale;
c) la protecţie specială, adecvată situaţiei şi nevoilor sale;
d) la servicii de consiliere, reabilitare, reintegrare socială, precum şi la asistenţă medicală gratuită, în condiţiile prezentei legi;
e) la consiliere şi asistenţă juridică gratuită, în condiţiile legii.